Begroting 2019

Doel 8.2.1 We bieden gastvrije dienstverlening rondom alle levensgebeurtenissen van inwoners

Digitalisering van de dienstverlening rondom levensgebeurtenissen
Sinds eind 2017 maken we het onze klanten makkelijker om digitaal hun zaken te regelen. De modules van i-Burgerzaken (apps) voorzien in een digitale maatwerkoplossing per proces. De modules zijn zo ingericht dat de klant/inwoner zelf veel gegevens digitaal (eventueel via upload) aanlevert en dat ook op tablet en smartphone (en 24/7) kan doen. De andere dienstverleningskanalen houden we open, ook het geboorteloket bij Isala.
In 2019 komen er naar verwachting modules bij voor aanvraag Nederlanderschap, verkiezingen en begraafplaats. Waar we nog achterlopen is met de digitalisering van aangiftes etc. In 2019 gaan we verder met deze inhaalslag.

Webcare
Inwoners benaderen ons steeds meer via social media. Het Klant Contact Center beantwoord vragen die gesteld worden via Twitter (sinds 2010) en Whatsapp (sinds 2016). De capaciteit hiervoor gaan we in 2019 uitbreiden, zie hiervoor ook bestedingsvoorstel 53. De toelichting op dit bestedingsvoorstel vindt u hier.

Reisdocumenten
Door de tienjarige cyclus bij reisdocumenten neemt de komende jaren het aantal reisdocumenten dat afgegeven gaat worden sterk af. De benodigde capaciteit is hierop aangepast en verminderd met bijna 3 fte (zie ook bestedingsvoorstel 9, waarvan u de toelichting hier vindt).

Basisregistratie personen en Identiteitsfraude en woonfraude
Het voorkomen en bestrijden van identiteitsfraude en woonfraude is een wettelijke taak. Wij zijn als gemeente verantwoordelijk voor de uitgifte van officiële identiteitsdocumenten en voor de kwaliteit van de persoonsgegevens in de BRP. De kwaliteit van de gegevens in de basisregistratie personen is hoog. Daar profiteren niet alleen gemeentelijke diensten en woningbouwcorporaties van maar ook de landelijke afnemers van persoonsgegevens, zoals Belastingdienst, pensioenfondsen, Sociale Verzekeringsbank en DUO.

Regionale samenwerking / kenniscentrum
Wij profileren ons meer als kennisgemeente voor de omliggende regiogemeenten. We bieden regiogemeenten aan om samen buitenlandse brondocumenten – zoals geboortebewijs of huwelijksakte – te controleren op echtheid. Onze gemeente beschikt over de kennis, de apparatuur en de software om dit te doen.

Experiment Centraal Stemmen tellen
Om te bekijken of het tellen van stemmen efficiënter, betrouwbaarder en transparanter kan onderzoeken wij de mogelijkheid deel te nemen aan het Experiment centraal tellen. Dat betekent dat er na het sluiten van de stembussen uitsluitend op lijstniveau geteld wordt. Voor het experiment is een vergoeding van € 20.000 toegezegd door het Ministerie van BZK. Wij verwachten daarmee het centraal stemmen tellen binnen het reguliere verkiezingsbudget te kunnen uitvoeren.

Gastheerschap begraafplaatsen
Een gastvrij en respectvol onthaal is een belangrijk visitekaartje voor een begraafplaats. Door het gastheerschap bij één organisatie neer te leggen, wordt alles wat betrekking heeft op de begraafplaats bij elkaar gebracht. Eén duidelijk aanspreekpunt voor bezoekers, nabestaanden en gebruikers.  In 2018 zijn er eerste stappen gezet in de verdere ontwikkeling van dit gastheerschap en daarmee de (her)positionering van Kranenburg. In 2019 willen we deze stappen meer concretiseren voor een betere dienstverlening aan de klant. Het realiseren van een informatiepunt op Kranenburg en de verplaatsing van werkzaamheden heeft financiële consequenties. Dat regelen we met bestaande budgetten.

Registreren niet-ingezetenen
Als centrumgemeente blijven we ook in 2019 de RNI (registratie niet ingezetenen) uitvoeren voor de regio. We zijn momenteel bezig de capaciteit te vergroten, zodat we meer tegemoet kunnen komen aan de wensen van o.a. de uitzendorganisaties. Het aantal inschrijvingen in 2017 was ongeveer 5200 (99% is vanuit de EU). De kosten voor deze registratie krijgen we vergoed van het Rijk.