Begroting 2019

Straatmeubilair

Straatmeubilair

Het gaat hier om fysieke voorzieningen als openbare verlichting, verkeersregelinstallaties (VRI’s), bebording en wegmarkering

Beleidskader

In de informatienota aan de raad van 11 december 2012 staat de visie op openbare verlichting en de aanpak voor (grootschalige) ombouw openbare verlichting. Voor de overige onderdelen zijn geen expliciete beleidskaders aanwezig

Uitvoering

Zwolle streeft naar een zo duurzaam en (verkeers)veilige inrichting en gebruik van haar infrastructuur en openbare ruimte. Op het gebied van openbare verlichting wordt bij duisternis een veilige en leefbare omgeving nagestreefd door het hebben en onderhouden van energiezuinige en duurzame openbare verlichting waarbij de (visuele) neveneffecten voor mens, dier en plant tot een minimum beperkt blijven. Door het lopende ombouwprogramma naar energiebesparende verlichting wordt voorzien in innovatievere verlichting, die aansluit op de bestaande mastopstellingen en waarmee we op kostenefficiënte wijze beter voldoen aan de Europese richtlijnen. Voor nieuwe verlichtingsontwerpen ten behoeve van projecten en reconstructies ontwerpen we volledig volgens de richtlijnen.

De verkeersregelinstallaties (VRI’s) moeten betrouwbaar zijn en toegerust zijn op de nieuwste ontwikkelingen. Daarom worden ze jaarlijks geïnspecteerd op technische en functionele performance. Daarnaast worden ze twee keer per jaar visueel gecontroleerd op schades en dergelijke. Er staan in Zwolle 65 verkeersregelinstallaties. De gemiddelde technische levensduur is 15 jaar. Door jaarlijks gemiddeld drie VRI’s te vervangen, blijft het areaal up to date en betrouwbaar. Vervanging geschiedt op basis van leeftijd, functioneren, betrouwbaarheid en eventuele (geplande) reconstructies. Innovatieve ontwikkelingen (software) geven we daarbij proactief invulling. En onlangs is nagenoeg het volledige areaal softwarematig omgebouwd naar slimme verkeerslichten (aangejaagd vanuit programma Beter Benutten).

Qua bebording en wegmarkering hanteren we de daarvoor geldende richtlijnen (qua ontwerp en beheer) en hebben we hier onderhoudscontracten (onder andere met ROVA voor reiniging en klein onderhoud).

Relevante ontwikkelingen

  • Innovatieve toepassingsmogelijkheden volgen elkaar momenteel in rap tempo op, zowel in de wereld van openbare verlichting en verkeersregelinstallaties. En de verwachting is dat dit de komende jaren niet anders zal worden. De huidige aanwezige functionaliteit als resultante van gemaakte keuzes en genomen besluiten van de afgelopen jaren vormen een redelijk vast gegeven voor Zwolle. Momenteel lopen we daardoor voorop en met juiste prioritering in onderhoudsmiddelen en vervangingsinvesteringen proberen we dit zo te houden. Aanvullende (omvangrijke) investeringen om nieuwe technologische ontwikkelingen een plek te geven zijn niet (altijd) mogelijk zonder kapitaalvernietiging. De levensduur van de assets bestrijken immers een forse periode. De huidige koploperspositie biedt dus niet een garantie voor de (middel)lange termijn.
  • Toenemende complexiteit in techniek, sensoring en software vraagt om veranderende expertise en functioneel beheer. Doordat steeds meer koppeling (in the cloud) plaatsvindt, is de impact bij storingen mogelijk ook omvangrijker, bijvoorbeeld bij een storing in onze verkeerslichten. Hierdoor kan de verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid onder druk komen te staan. Door eigen technische kennis in huis te hebben (en up-to-date te houden) en een calamiteitenplan bij storingen (en / of stroomuitval) wordt hierop zoveel mogelijk geanticipeerd.

Financiën

Voor het technisch onderhoud van straatmeubilair is in 2019 € 2,7 miljoen beschikbaar, inclusief € 484.000 aan kapitaallasten. Voor vervangingsinvesteringen van straatmeubilair is in 2019 circa € 450.000 beschikbaar, exclusief btw.

Risico’s

Geen actuele risico’s voorzien.