Begroting 2019

Wegen

Wegen

Beleidskader

Kadernota onderhoud wegen 2005.

Uitvoering

Jaarlijks worden alle asfaltwegen geïnspecteerd conform CROW-richtlijnen. Daar waar het gaat om elementenverharding wordt dit gedaan op basis van schadebeelden. Deze gegevens worden verwerkt in ons beheersysteem Obsurv. Op de wegen / wegvakken waarvan het beheersysteem aangeeft dat er onderhoud nodig is vanwege gebreken, wordt een toets uitgevoerd; de zogenaamde "maatregeltoets". Zo wordt de omvang van de onderhoudsbehoefte van de eerste vijf planjaren duidelijker gemaakt. Daarbij zijn de eerste twee planjaren (vrij) zeker en wordt de onzekerheidsmarge groter naarmate het planjaar verder weg ligt. De prioritering van uitkomsten van de maatregeltoets wordt enerzijds bepaald door criteria in de kadernota wegen (en daarmee richtlijnen / regels qua veiligheid), anderzijds wordt conform de 'Visie op het beheer van de openbare ruimte' ook nadrukkelijk rekening gehouden met behoeften en opgaven vanuit de stad. En daarmee nadrukkelijker rekening gehouden met het (functioneel) gebruik van onze openbare ruimte. Dit resulteert in een groslijst voor onderhoud wegen, die - samen met de groslijsten vanuit andere opgaven, beleidsdoelstellingen en projecten - de basis vormt voor het MJOP (Meerjaren Opgave Programma) en de daaruit voortkomende (jaarlijkse) programmering van (groot) onderhoud en de benodigde vervangingsinvesteringen.

Relevante ontwikkelingen

  • Op basis van het aanwezige areaal ligt het beschikbare budget voor wegbeheer onder het niveau (op circa 70-80%) van zero-based wegbeheer (kengetallen voor beheer vanuit het Kennisinstituut CROW). Dit vormt momenteel geen directe knelpunt doordat er sprake is van voldoende areaalverjonging door (her)ontwikkeling, vernieuwing en uitbreiding van de stad. En het feit dat Zwolle gunstig is gelegen qua ondergrond is ook helpend: hierdoor is er sprake van langere technische levensduur en een relatief lage vervangingsopgave ten aanzien van wegen. In de situatie dat de stedelijke vernieuwing / uitbreiding afneemt worden we wel kwetsbaarder en neemt de veroudering van het areaal toe. Veroudering leidt tot het sneller ontstaan van schades, onder andere door vorst. Dit kan daarmee leiden tot een hogere onderhoudslast en zelfs kapitaalvernietiging (en daarmee een toenemende vervangingsopgave).
  • Zwaar (land)(bouw)verkeer komt steeds vaker voor (met name op de buitenring, maar ook op de wijkwegen). Hierdoor wordt mogelijk meer belasting uitgeoefend op onze wegen dan waarvoor deze bedoeld zijn. Hierdoor kunnen (onzichtbare) schades ontstaan die leiden tot extra onderhoud danwel (versnelde) vervanging (en dus onnodige kapitaalvernietiging). Buitengewone transportbewegingen hebben we in principe in beeld, maar volledig inzicht in belading en gewichten is momenteel niet aanwezig. Door het afgesloten gezamenlijke convenant van wegbeheerders binnen de provincie Overijssel willen we hierin beter inzicht krijgen en hulpmiddelen om dit risico te verminderen / voorkomen.

Financiën

In 2019 is € 7,0 miljoen gemoeid met het product wegen, waarvan € 4,7 miljoen voor het onderhoud van Zwolse wegen. € 550.000 wordt ingezet ten behoeve van vervangingsinvesteringen. Daarnaast wordt een deel ingezet voor straatreiniging, onkruidbeheer en gladheidsbestrijding.

Risico’s

Als wegbeheerder zijn wij aansprakelijk voor materiële –en letselschade die ontstaat als gevolg van gebreken aan de wegen, fiets- en voetpaden. Door de risicogestuurde benadering van ons beheer en toereikende meld –en beheersystemen is de veiligheid van de weggebruikers (in principe) niet in het geding. Er is een klein risico met betrekking tot het niet voldoen aan de veiligheidseisen, omdat onveilige situaties ons niet altijd direct bekend zijn. Zodra we dit weten wordt het direct verholpen (veiliggesteld).