Begroting 2019

Doel 5.2.1 We versterken de economische positie van Zwolle als koop- en recreatiecentrum van de regio

Uitvoeren programmamanagement binnenstad
Er zijn structurele middelen beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van het programmamanagement in de binnenstad.

Opstellen en vaststellen bestemmingsplan Voorsterpoort, uitbreiding winkels
Er is markt in Zwolle voor de uitbreiding van het zogenaamde perifere winkelaanbod. In aansluiting op de huidige woonboulevard zal gewerkt worden aan het opstellen van een bestemmingsplan voor winkels in het segment in en om huis.

Uitbreiding winkelcentrum Stadshagen 2e fase
In het 2e kwartaal van 2019 zal duidelijk worden welke partij(en) de aanbesteding heeft gewonnen en de planuitvoering gaat doen.

Uitvoeren leisure visie
In 2018 is deze geactualiseerd. Kernbegrippen zijn gastvrij door locaties aan te bieden en maatwerk. We willen graag ruimte bieden aan vernieuwende en onderscheidende concepten Tevens is het van belang aan verwachtingenmanagement doen: de grootste groei hebben we naar verwachting gehad.

Vastellen en uitvoeren nieuwe horecavisie
In 2018 is gestart met het opstellen van de visie. Mede als doel om deze in te kunnen passen in de op te stellen omgevingsvisie. In 2019 en verder zal de uitwerking plaatsvinden.

Uitvoeren stadsmarketing
Onder de kapstok van dynamische Hanzestad zullen de thema’s bruisende binnenstad, top economische regio en excellent onderwijs verder worden uitgedragen.

Continueren van deelname aan Hanzestedenmarketingsamenwerking
Ook in Hanzesteden verband (Hanzesteden, provincies en NBTC)  wordt Zwolle vermarkt. Een belangrijk onderdeel/speerpunt zal zijn de bewerking van de touroperator markt.

Uitvoering geven aan beleidsnota evenementen ‘Zwolle heeft het allemaal’
Met de zogenaamde kernevenementen: Halve Marathon, Ster van Zwolle, Zwolle Unlimited, Stadsfestival en het Bevrijdingsfestival zetten we Zwolle landelijk als evenementenstad op de kaart. Daarnaast hebben we lokale evenementen (Stratenfestival, Sinterklaas, Koningsdag). Als onderdeel van de Begroting 2019, wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel 29, onderwerp Budget evenementen. De toelichting op dit bestedingsvoorstel vindt u hier.

Uitvoeren markt- en reclame verordening en uitvoeren standplaatsenbeleid