Uitvoeren accountmanagement en investeren in de dienstverlening aan ondernemers - De gemeentelijke dienstverlening is een belangrijke succesfactor voor een gezond ondernemersklimaat. De recente onderzoeken vragen alertheid en aanscherping van producten en processen om te zorgen voor een concurrerend en toekomstbestendig vestigingsklimaat voor bedrijven en instellingen. Zo is het maken van een inhaalslag wat betreft de digitale dienstverlening aan ondernemers nodig. Hiervoor zijn vorig jaar reeds middelen beschikbaar gesteld.
- De Zwolse economie wordt steeds meer regionaal. In dat verband zal in samenwerking met de VNG in 2019 onderzocht worden in hoeverre regelgeving en dienstverlening regionaal verschillen geeft en mogelijk belemmerend werkt.
- Ook gaan we aan de slag met het versterken en professionaliseren van ons accountmanagement. Door goed zicht te krijgen op de ontwikkelingen van de Zwolse economie en te onderzoeken hoe wij ons hier optimaal naar kunnen organiseren.
- Waar er regionaal kansen liggen voor sectoren, kijken we samen met onze partners in de regio naar een goede invulling van de regionale ondernemersdienstverlening. Zo zijn bijvoorbeeld logistiek en agro-food sectoren waarin een meerwaarde ligt in het aansluiten bij de regionale aanpak.
Acquisitie nieuwe bedrijven De acquisitie van bedrijven is in 2018 met co-financiering van de provincie en de Regio Zwolle op regionaal niveau getild, in nauwe samenwerking met Oost NL. Ook voor 2019 zal dit het geval zijn. Via de samenwerking met Oost NL willen we internationale investeringen in onze regio bevorderen. Verkenning uitbreiding Hessenpoort - Er is een trend gaande dat met name internationaal georiënteerde bedrijven, vooral in de brede logistieke sector, steeds grotere oppervlakten zoeken voor hun bedrijvigheid (XXL bedrijven). In 2018 zijn we gestart met de analyse om de kwantitatieve en kwalitatieve behoefte voor dit type bedrijven in kaart te brengen. Wij willen in 2019 het onderzoek voor de planvorming vervolgen. Binnen de regionale programmeringsafspraken is Hessenpoort aangewezen als vestigingslocatie voor grootschalige bedrijvigheid.
- Naast de grootschalige kavels, biedt Hessenpoort ook ruimte voor kleinschaliger kavels. We onderzoeken de marktbehoefte in dit segment en willen in 2019 de planvoorbereiding voor de uitbreiding van Hessenpoort Zuid starten in zuidelijke richting naar de N340.Het aanbod voor dit segment- en nog kleinschaliger – brengen we ook nadrukkelijk in regionaal verband in. Met name in afstemming met het Bedrijvenpark H2O ten zuiden van Zwolle aan de A28 bij Hattemerbroek.
Afstemming van werklocaties binnen de regio De regionale samenwerking zal in 2019 verder geïntensiveerd worden. Economische groei en behoefte aan bedrijventerrein stopt niet bij de gemeentegrens. In 2019 zullen we vervolgstappen zetten om de beleidskaders regionaal af te stemmen, zodat nieuwe bedrijfsontwikkelingen niet worden belemmerd door lokaal beleid. Continueren samenwerking in Port of Zwolle In deze fase wordt ook de dekking van de exploitatie vormgegeven, waarbij de keuze moet worden gemaakt voor een structurele financieringsvorm. In lijn met de samenwerkingsovereenkomst van Port of Zwolle wordt nadrukkelijk toegewerkt naar verbreding van de havenfocus naar de gehele logistieke keten en aansluiting op de Human Capitalagenda. Deze lijn komt overeen met die van Port of Twente en Port of Deventer. Met name voor (inter)nationale lobby en marketing is er hechte samenwerking op provinciaal niveau: Ports of Logistics Overijssel (POLO). In 2018 is gestart met een verkennend onderzoek naar de mogelijkheden van een regionale spoorterminal. Na deze verkenning zal in 2019 verdiepend onderzoek worden gedaan naar de businesscase en de operationeel technische en ruimtelijke aspecten om een spoorterminal te realiseren. Als onderdeel van de Begroting 2019, wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel 26, onderwerp bijdrage Port of Zwolle. De toelichting op dit bestedingsvoorstel vindt u hier. Realisatie tijdelijke parkeervoorziening vrachtwagens Uit onderzoek (BCI, juli 2018) naar een oplossing voor parkerende vrachtwagens in de openbare ruimte (met name Voorst) is het advies om voor de korte termijn een tijdelijke parkeervoorziening in te richten (zo mogelijk in samenwerking met Scania), en voor de langere termijn een structurele parkeervoorziening aan de zuidkant van de stad (Voorst of nabij kruising A50/A28) te onderzoeken. Voor de korte termijnoplossing wordt gedacht aan de tijdelijke inrichting van het voormalige ROVA terrein. Voor de functie van vrachtwagenparkeren zullen enkele sanitaire basisvoorzieningen moeten worden aangebracht. Als onderdeel van de Begroting 2019, wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel 28, onderwerp Parkeren vrachtauto's in de openbare ruimte. De toelichting op dit bestedingsvoorstel vindt u hier. |