Begroting 2019

Ambitie 10.1 Zwolle is een financieel gezonde gemeente waarbij er financiële ruimte is om te blijven investeren terwijl we de lastendruk voor de burgers en ondernemers zo beperkt mogelijk proberen te houden

Het structureel financieel perspectief staat onder druk. In de eerste jaren is sprake van structureel tekort, vanaf 2022 ontstaat een structureel overschot van € 1,1 miljoen. Er is sprake van incidentele bestedingsruimte, zie daarvoor de voorgestelde bestedingsvoorstellen. De grondexploitaties ontwikkelen zich positief en het weerstandsvermogen is van voldoende omvang. Om financieel gezond te blijven is een goede uitvoering van het interventieplan en het opstellen van een hervormingsagenda sociaal domein van belang. Behalve naar het sociaal domein willen we de komende jaren breder kijken naar de bestaande begroting. Doen we de dingen die passen bij onze opgaven en ambities? Of zijn er mogelijkheden om binnen de begroting structurele ruimte te scheppen. Door het maken van scherpe keuzes en bewust begroten. Alleen op die manier hebben we in de toekomst voldoende middelen beschikbaar om onze ambities waar te maken en onze plannen uit te voeren.

Een belangrijke risicofactor om de begroting structureel sluitend te houden is de afhankelijkheid van de rijksuitkering uit het gemeentefonds. De uitkering bedraagt thans ruim € 290 miljoen en is daarmee de grootste inkomstenbron van de gemeente. De hoogte van de uitkering is nagenoeg geheel afhankelijk van het rijksbeleid. De belangrijkste risicofactoren zijn:

  • De normeringsystematiek (trap op trap af). De hoogte van de uitkering is afhankelijk van de groei of daling van een deel van de rijksuitgaven.
  • BTW-compensatiefonds: door de aantrekkende economie ontstaat het risico dat de thans geraamde onderuitputting van het fonds lager zal uitvallen en daarmee een lagere verrekening via het gemeentefonds wordt ontvangen. Op de afname hebben we geanticipeerd door het opnemen van een behoedzaamheidsmarge van €  2miljoen, maar het risico op een hogere verrekening blijft aanwezig.
  • Directe kortingen op de uitkering. Bijvoorbeeld de middelen voor het sociaal domein zijn met korting naar de gemeenten overgeheveld en de opschalingskorting om de gemeentegrootte te verhogen naar 100.000 inwoners.
  • Herverdeeleffecten. Op diverse onderdelen binnen het gemeentefonds vinden heroverwegingen plaats om de middelen op andere wijze te verdelen. Minder op basis van historische gegevens naar een meer objectieve verdeling. Het gevolg is dat er sprake kan zijn van forse herverdeeleffecten op de uitkering.

Vanaf 1 januari 2016 zijn de gemeenten belastingplichtig geworden voor de vennootschapsbelasting op overheidsondernemingen. Naar huidige inzichten betekent dit voor Zwolle dat de onderdelen grondexploitatie en slagboom parkeren belastingplichtig zijn. Jaarlijks zal bepaald worden hoe hoog de afdracht is. De voorlopig aanname is dat we jaarlijks circa €  0,15 miljoen moeten afdragen.