Omgevingsdienst - Zwolle | ||||
Relatie met | Programma 7. Vitale Wijken | |||
Oorsprong verbonden | In 2009 zijn door de VNG, het IPO en het Rijk afspraken gemaakt over structurele verbetering van de uitvoering van de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving op het gebied van het omgevingsrecht. Op basis van deze afspraken zijn er Regionale Uitvoeringsdiensten (RUD) ontstaan. In Overijssel is destijds met als uitgangspunt “lokale binding, regionale bundeling” gekozen voor een netwerkvorm op basis van een Bestuursovereenkomst. | |||
Openbaar belang | Het doel van deze samenwerking is een aantoonbare verbetering bereiken in de uitvoeringskwaliteit van de Wabo-taken op het gebied van Vergunningen, Toezicht en Handhaving voor wat betreft de basistaken. Het oorspronkelijke uitgangspunt van de netwerk-RUD blijft ook in de nieuwe GR van kracht. Om de kwaliteit te kunnen bewaken is hiervoor in de RUD, op basis van de kwaliteitscriteria, een takenpakket bepaald. | |||
Beleidsvoornemens | ||||
Bestuurlijk belang | Zwolle neemt deel aan het Algemeen Bestuur van de Omgevingsdienst. Door middel van het vaststellen van het gemeentebrede VTH programma en de eigen beleidskeuzen geeft Zwolle sturing aan de uitvoeringstaken van de Omgevingsdienst. | |||
Financieel belang | 1-1-2019 | 1.624.942 (15,9%) | 31-12-2019 | 1.624.942 (15,9%) |
Toelichting | ||||
Verwacht eigen | 1-1-2019 | 0 | 31-12-2019 | 0 |
Verwacht vreemd | 1-1-2019 | 0 | 31-12-2019 | 0 |
Verwacht financieel | 0 | |||
Risico's | De Omgevingsdienst IJsselland is pas van start. Doordat er weinig historische gegevens zijn brengt dit onzekerheden in de begroting met zich mee. Er is wel gebruikt gemaakt van gegevens van andere omgevingsdiensten |