Veiligheidsregio IJsselland (VRIJ) - Zwolle | ||||
Relatie met | Programma 7. Vitale Wijken | |||
Oorsprong verbonden | De Veiligheidsregio is ontstaan uit de verplichting, zoals vastgesteld in artikel 9 en volgende van de Wet veiligheidsregio's. Die wet is op 1 oktober 2010 van kracht geworden om daarmee de slagkracht van de overheid bij rampen en zware ongevallen te verbeteren. | |||
Openbaar belang | Uitvoering van de veiligheidstaken op basis van de Wet veiligheidsregio’s | |||
Beleidsvoornemens | De Veiligheidsregio heeft de strategische doelen beschreven in het beleidsplan 2015-2018. Het beleidsplan is met één jaar verlengd. Deze doelen richten zich op het bestuur, rampenbestrijding & crisisbeheersing en de lokale brandweerzorg. In 2019 werkt de Veiligheidsregio aan de beleidsuitgangspunten voor het nieuwe beleidsplan 2020-2023. | |||
Bestuurlijk belang | De Veiligheidsregio wordt gevormd door elf gemeenten. De burgemeester van Zwolle is voorzitter van zowel het dagelijks bestuur als het algemeen bestuur. | |||
Financieel belang | 1-1-2019 | 9.324.064 (26,2%) | 31-12-2019 | 9.324.064 (26,2%) |
Toelichting | ||||
Verwacht eigen | 1-1-2019 | 3.435.000 | 31-12-2019 | 4.008.000 |
Verwacht vreemd | 1-1-2019 | 30.899.000 | 31-12-2019 | 31.421.000 |
Verwacht financieel | 0 | |||
Risico's | Er is een risicoprofiel opgesteld om de risico’s van de organisatie in kaart te brengen. Deze zijn in een rapportage vastgelegd. De tien risico’s met de meeste invloed op de hoogte van de benodigde weerstandscapaciteit zijn: Grootschalige/langdurige inzet, stijgende rentepercentages, fiscale controles, stijgende pensioenpremies, datalek, transitie meldkamer, besluiten van het Veiligheidsberaad met financiële of personele gevolgen, marktontwikkelingen oefentrajecten, wijzigingen in beleid of financiering van de Rijksoverheid en complexiteit Europese aanbestedingen. |