Begroting 2019

Doel 8.1.1 De raad geeft als vertegenwoordiging van de inwoners richting aan het gemeentelijk beleid middels een transparant democratisch besluitvormingsproces en controleert de uitvoering van dat beleid

Vergaderstructuur
Tijdens de vergaderingen van de raad worden voorstellen besproken en worden besluiten genomen. De gemeenteraad vergadert volgens het model van het ‘raadsplein’. Het raadsplein kent het zogenaamde BOB-model: beeldvorming, oordeelsvorming en besluitvorming; in Zwolle de informatieronde, de debatronde en de besluitvormingsronde. Er wordt op maandagavond vergaderd, waarbij er in principe eens in de drie weken een besluitvormingsronde plaatsvindt.

Doorontwikkeling raadsplein
De informatieronde is doorontwikkeld tot een instrument om vooral met inwoners en organisaties te spreken over een bepaald onderwerp en hen te betrekken bij de lokale politiek. Hiermee wordt het doel van de informatieronde (beeldvorming) beter gediend. Met deze veranderde vorm van de informatieronde wordt invulling gegeven aan de verander(en)de rol en positie van de raad.

De raad wil in 2019 inzetten op verdere doorontwikkeling van de informatieronde. Daarbij moet het doel van de informatieronde centraal staan. Bij iedere informatieronde zal op basis hiervan worden nagedacht over de meest geschikte vorm, samenstelling en locatie.

Commissies en interne overlegstructuren

Rekenkamercommissie
De rekenkamercommissie heeft tot taak het (laten) uitvoeren van beleidsevaluatieonderzoeken naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het door het college gevoerde beleid. De rekenkamercommissie bestaat uit vijf raadsleden en een externe voorzitter. Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft een wetsvoorstel in voorbereiding om de Gemeentewet zo te wijzigen dat elke gemeente een onafhankelijke rekenkamer moet hebben. Raadsleden zouden dan geen onderdeel meer mogen uitmaken van een rekenkamercommissie. Afhankelijk van de voortgang van dit wetsvoorstel, zal in 2019 mogelijk moeten worden overgaan tot de aanstelling van een zelfstandige rekenkamer (zonder raadsleden).

Auditcommissie
De auditcommissie is in 2018 geïnstalleerd ter vervanging van het afstemmingscomité. De auditcommissie bestaat uit vier raadsleden en houdt zich onder andere bezig met de processen rondom de accountantscontrole en de evaluatie van de beleidscyclus. De auditcommissie moet de raad helpen het sturend vermogen op het gebied van financiën te vergroten. Onderwerpen die daarbij in 2019 bijzondere aandacht zullen krijgen zijn de leesbaarheid en de informatiewaarde van de stukken en de ontwikkelingen in de IT-omgeving (i.r.t. de controlewerkzaamheden).

Regionale samenwerking
Om gemeentelijke opgaven effectief en efficiënt op te pakken wordt er steeds meer samengewerkt met andere gemeenten. Ook door de decentralisatie van rijkstaken is het belang van regionale samenwerking toegenomen. De raad ervaart het soms als lastig om hierbij sturing te geven en te controleren. Om bij regionale samenwerking betere betrokkenheid te creëren, zijn er in 2018 vier raadsleden benoemd tot rapporteur regionale samenwerking. Deze raadsleden fungeren als vooruitgeschoven post vanuit de raad, die vroegtijdig met samenwerkingsverbanden in gesprek gaan, zodat zij een agenderende en signalerende functie richting de raad kunnen vervullen. Daarbij zullen de rapporteurs waar nodig en mogelijk contact zoeken met andere gemeenteraden. In eerste instantie zal  gefocust worden op twee samenwerkingsverbanden.

Strategische agenda raad
De agenda van de raad wordt voor het grootste deel bepaald door voorstellen die afkomstig zijn van het college. De wens bestaat om bij een aantal onderwerpen al meer aan de voorkant invulling te geven aan de kaderstellende rol. Bij de fracties zal geïnventariseerd worden voor welke onderwerpen dit gewenst is. Aan het college zal worden gevraagd voor deze onderwerpen een startnotitie op te stellen, zodat de raad vervolgens het debat hierover kan voeren en de kaders kan stellen.  

Benoemingsprocedure nieuwe burgemeester
Rond de zomer van 2019 zal burgemeester Meijer ontslag nemen als burgemeester van Zwolle. Dat betekent dat er eind 2018 en de eerste helft van 2019 voorbereidingen getroffen moeten worden voor de benoeming van een nieuwe burgemeester. Hierover vindt afstemming plaats met de Commissaris van de Koning. Er zal een vertrouwenscommissie worden geïnstalleerd, die belast zal worden met deze benoemingswerkzaamheden. Als onderdeel van de Begroting 2019, wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel 52, onderwerp Benoemingsprocedure burgemeester. De toelichting op dit bestedingsvoorstel vindt u hier.