Begroting 2019

Doel 6.3.2 We benutten de bestaande infrastructuur optimaal door in te spelen op (technologische) innovaties in slimme en duurzame mobiliteit

Bevorderen innovatie (zie ook 6.3.1 en 6.3.3)

  • Inspelen op innovaties binnen het mobiliteitsdomein en deze vertalen in concrete toepassingen in de Mobiliteitsagenda.
  • Bevorderen van buurt- en wijkinitiatieven gericht op collectief vervoer en deelconcepten (auto, fiets).
  • In Assendorp hebben we in 2018 samen met de provincie Overijssel en lokale stakeholders als pilot een gebiedsaanpak parkeren en mobiliteit uitgevoerd en een ambitieus uitvoeringsplan parkeren en mobiliteit Assendorp ontwikkeld onder de noemer Ambitiemenu Assendorp. In 2019 gaan we samen met provincie zoeken naar (co)financiering voor de uitvoering en doorontwikkeling van het Ambitiemenu Assendorp.
  • Actief participeren in het SURF programma Smart Cycling Futures: het bestaande SURF programma dat samen met de Hogeschool Windesheim, de provincie Overijssel en de steden Eindhoven, Amsterdam en Utrecht wordt uitgevoerd wordt benut om slimme innovaties toe te passen die het gebruik van de fiets bevorderen.
  • Actief participeren in de Fiets Innovatie Community (FIC): Ook wordt de bestaande samenwerking met tien organisaties en instellingen in het kader van de Fiets Innovatie Community (FIC) geïntensiveerd om daarmee innovatie op het gebied van de fiets te bevorderen.

Verkeers- en mobiliteitsmanagement

  • Uitvoeren van regionaal verkeersmanagement: inzet verkeersverwijssysteem (binnen- en buitenring) en waar nodig verkeersregelaars.
  • Uitvoeren van verkeersmanagement bij infrastructurele projecten in en rondom de stad.
  • Inzet en waar mogelijk optimaliseren van de verkeerscentrale en verkeerslichtensysteem (VRI), inclusief implementatie en ontwikkeling slimme toepassingen die kunnen communiceren met slimme verkeerslichten.
  • Doorontwikkeling van verkeers- en mobiliteitsmanagement Regio Zwolle door slim gebruik te maken van (big)data rondom mobiliteit. Hiermee geven we mede uitvoering aan het Koersdocument Monitoring en Programma Meten=Weten
  • Deelnemen en doorontwikkelen van het Regionaal Tactisch Team (verkeersmanagementorganisatie van de toekomst)
  • De groei van verkeersmanagement naar mobiliteitsmanagement: verbeteren van incidentmanagement, zodat de weg sneller vrij is bij ongevallen
  • Uitvoeren van coördinatie en communicatie bij wegwerkzaamheden, incidenten en evenementen.
  • Actueel houden van informatie over bereikbaarheid en evenementen.