Begroting 2019

Ambitie 4.3 Inwoners kunnen hun financiële belangen zelf behartigen of worden indien nodig daarin door ons ondersteund

In Zwolle zijn ca. 1.100 huishoudens bekend bij schulddienstverlening, waarbij sprake is van forse sociale en maatschappelijke problemen. We vinden dit niet acceptabel en willen we zoveel mogelijk voorkomen dat mensen schulden krijgen. Als er toch sprake is van schulden dan willen we snel en efficiënt ondersteuning bieden, in samenwerking met partners in de stad. Ons beleid is vastgelegd in het beleidsplan Schulddienstverlening.

Uit evaluatie bleek in 2017 dat er voldoende basis is om verder te bouwen op het eerder ingezette beleid, maar dat vernieuwing en verbetering van beleid en uitvoering nodig is om aansluiting te vinden bij actuele maatschappelijke ontwikkelingen. In het plan is vastgelegd wat onze doelen zijn voor de periode 2017-2021 en hoe we deze doelen willen bereiken. Dit gaf de volgende ambities voor de komende jaren:
1.   Investeren in preventie: we werken preventief en voorkomen zo onnodig inzet van (dure) ondersteuning. We zien hierin een belangrijke rol voor het Sociaal Wijkteam.
2.   Ondersteunen van kwetsbare inwoners: voor een deel van de inwoners is zelfredzaamheid (nog) niet bereikbaar. We signaleren vroegtijdig en bieden waar nodig ondersteuning. We gaan voor een integrale aanpak.
3.   Bestaanszekerheid voor huishoudens: we beperken de (maatschappelijke en individuele) schadelast van schulden.
4.   Gedeeld eigenaarschap met de stad: we bouwen aan wijk- of stadsgerichte netwerken ter bestrijding van financiële problemen van onze inwoners bijv in samenwerking met Sociaal Raadslieden en ‘Op orde’ .

Investeren is nodig om de ambities te kunnen uitvoeren. Om de voorgestelde maatregelen te kunnen uitvoeren zijn de volgende investeringen gedaan:

  • Verkorten van doorlooptijden (€ 75.000 / 1 fte)
  • Uitbreiding Sociaal Raadslieden / ‘Op Orde’ (€ 210.000 / 3 fte)
  • Samenwerking met ondernemers (€ 120.000 / 2 fte)
  • Verlenen van nazorg( €  70.000 / 1 fte)
  • Herintroduceren gemeentelijke bewindvoering / budgetbeheer (€ 280.000 / 4 fte)
  • Eén contactpersoon per huishouden (€  40.000 / 0,5 fte)
  • Perspectieffonds (€ 50.000 / eenmalig)

Over bewindvoering valt nog op te merken dat dit sinds jaar en dag leidt tot structurele en stijgende bijstandskosten. De investering in een gemeentelijke bewindvoerder beoogt deze stijging om te buigen dan wel te dempen. De wetgever wil, hopelijk per 2019, gemeenten daarbij ondersteunen door een adviesrecht aan de kantonrechter over de benoeming van een bewindvoerder. Als onderdeel van de Begroting 2019 zijn voor programma 4. Inkomen verschillende bestedingsvoorstellen opgenomen. De toelichting daarop vindt u hier.