Uit Buurt-voor-Buurt Onderzoek 2016 blijkt dat 46% van de inwoners wel van het wijkteam gehoord heeft, maar geen contact heeft gehad. In 2018 is dat 49%. Daarnaast heeft 10% van de inwoners daadwerkelijk zelf met het Sociaal wijkteam contact gehad. In 2018 is dat 16% Via het SWT verstrekken wij maatwerkvoorzieningen Wmo aan inwoners die dit nodig hebben. Eind 2017 maakten bijna 4.700 inwoners gebruik van huishoudelijke ondersteuning en/of individuele begeleiding. Daarnaast zijn er 2017 100 woonvoorzieningen verstrekt, 230 woningaanpassingen, 260 vervoersvoorzieningen en 318 rolstoelen. Bijna 4 % van de Zwolse bevolking maakt gebruik van deze Wmo ondersteuning. Uit het cliëntervaringsonderzoek zien we dat 95% tevreden of neutraal is over de kwaliteit van de Wmo ondersteuning en met de ondersteuning beter kan participeren. We zien de afgelopen periode een toename van de mensen die gebruik maken van individuele begeleiding in Zwolle. Er is een toename van het aantal inwoners dat zich bij het Sociaal Wijkteam (SWT) meldt met een ondersteuningsvraag. Dit resulteert in een toename van de toewijzing van Individuele Begeleiding. De Diah (HH en IB) kent i.t.t. andere vormen van ondersteuning binnen het sociaal domein geen wachtlijsten. Wanneer mensen ondersteuning nodig hebben, wordt deze geleverd door de door de inwoner gekozen gecontracteerde aanbieder (Zorg in natura) of wordt een persoonsgeboden budget (pgb) beschikbaar gesteld. Dit heeft tot gevolg dat een deel van de ‘krapte’ binnen het Sociaal Domein, zoals de wachtlijsten binnen Beschermd wonen en voor een kleiner deel jeugdzorg en druk vanuit aanpalende terreinen (krapte woningmarkt, druk vanuit Wet langdurige zorg, GGZ, zorgverzekering) wordt ‘opgelost’ door het inzetten van individuele begeleiding Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo). |